עורכי דין מנוסים בכל הארץ לשירותך

חייגו לשיחה אישית: 072-334-1001מחיקת חובות, חדלות פירעון והסדרי נושים
ייעוץ משפטי בדרך למחיקת החובות: עורך דין מומחה
סיוע משפטי אישי למחיקת חובות כספיים:
שם מלא
מספר טלפון
לחצו לשליחה
דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (1) דירוגים | דירוג ממוצע (5)
5 stars - based on 1 reviews

שיפור תוכנית הפירעון לרגל הולדת שלישיה

Hebrew

אין חולק שהולדת שלישיה הנו מאורע נדיר ומרגש ביותר עבור כל זוג הורים. במקרה של זוג פושטי הרגל שנידון בתיק פש"ר 46438-01-16, הולדת השלישיה שלהם גם הובילה לכך שבית המשפט החליט לשפר את תוכנית הפירעון שנקבעה להם וזאת חרף התנגדות הנאמן והכנ"ר.

תיק זה עסק בזוג חייבים שנכנס להליכי פשיטת רגל בשנת 2016, לפני כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 ביום 15.9.2019 ועל כן הוא כפוף עדיין לפקודת פשיטת הרגל ולא לחוק החדש.

בחודש דצמבר 2018 נקבעה לחייבים תוכנית פירעון במסגרתה הוטל על החייב צו תשלומים לפיו היה עליו לשלם סך של 2,500 ₪ במשך 30 חודשים ואחר כך סך נוסף של 3,000 ₪ למשך עוד 30 חודשים. החייבת, בת זוגו, חוייבה לשלם סך של 1,000 ₪ לחודש, במשך 60 חודשים.

תוכנית זו נקבעה לחייבים בהתבסס על העובדה שבאותה עת היתה להם רק ילדה קטינה אחת ועל הכנסותיהם המשותפות בסך של 21,000 ₪ לחודש.

כשנה לאחר מכן נולדה לבני זוג שלישית ילדים ועל כן הם הגישו בפני בית המשפט בקשה לקבלת צו הפטר באופן מיידי וזאת נוכח ההגדלה המשמעותית של הוצאותיהם בעקבות הולדת השלישיה.

התנגדות הנאמן והכנ"ר לבקשת החייבים

הן הנאמן על ההליך והן הכנ"ר התנגדו לא רק למתן צו ההפטר, אלא אף לשינוי תוכנית הפירעון של זוג החייבים.

הנאמן טען שהחייבים הגישו רק דו"ח חודשי אחד ושהכנסותיהם המשותפות עלו ל-24,600 ₪. עוד טען הנאמן שהחייבים  קיבלו קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי בסך כולל של 9,895 ש"ח וזאת בנוסף לקצבת ילדים הקבועה עבור ארבעת ילדיהם בסך של 539 ₪.

הכנ"ר טען שאין כל מקום לשנות את תוכנית הפירעון מאחר שלא קיים במקרה דנן שינוי נסיבות מהותי או התגלה מידע חדש שלא היה ידוע אודותיו מועד בו אושרה תוכנית הפירעון, כפי שנדרש כדי לשנות את התוכנית.

לדבריו, ממסמכי החייבים עצמם עלה שלאחר ניכוי כל ההוצאות המוגדלות שלהם בעקבות הולדת השלישיה, עדיין נותרת להם הכנסה פנויה חודשית בסך של כ-7 עד 12 אלף ₪.

אין מקום למתן צו הפטר אך ניתן לשפר את תוכנית הפירעון

לאחר שבית המשפט בחן את טענות הצדדים, הוא הגיע למסקנה לפיה אין מקום להיעתר לבקשת החייבים ולהורות על מתן צו הפטר מלא ובאופן מיידי, אך גם אין מקום שלא לשנות בכלל את תוכנית הפירעון, כפי שטוענים הנאמן והכנ"ר.

בית המשפט ציין כי מאז קביעת תוכנית הפירעון המקורית חלו מספר שינויים מהותיים. מצד אחד, החייב הגדיל את הכנסותיו, אך מצד שני לבני הזוג נולדה שלישיית ילדים ומאחר שהמדובר בשלושה ילדים צעירים מאד ובאותו הגיל, ברור שהדבר מקרין ומשליך על הוצאות התא המשפחתי ומהווה נטל משמעותי עליו.

עלות טיטולים, חיתולים, מזון תינוקות, ביגוד ומוצרי צריכה נוספים שחיוניים לגידול ל-3 תינוקות בני אותו הגיל הנה גורם שמצביע על עליה חדה בהוצאות. בנוסף יש לקחת בחשבון את העובדה שהמשפחה מגויסת לטיפול בילדים וכי החייבת איננה יכולה להגדיל הכנסותיה או למצות את פוטנציאל ההשתכרות שלה באופן מיטבי.

לאור האמור לעיל ולאור סעיף 181 לפקודת פשיטת הרגל, שקובע שבית המשפט רשאי גם לשנות כל צו שניתן על ידו, הגיע בית המשפט למסקנה לפיה במקרה דנן התקיימו התנאים שמצדיקים את שינוי תוכנית הפירעון, אם כי לא באופן של מתן צו הפטר מלא כפי שביקשו החייבים.

נפסק כי שינוי הנסיבות בעקבות הולדת השלישייה נלקח בחשבון לצורך הפחתה משמעותית של הכספים שהמשפחה אמורה לשלם בשל צמצום יכולת הפירעון שלה, אך מכאן ועד למתן הפטר עדיין רחוקה הדרך.

לפיכך, בית המשפט קבע שיש להעמיד את התשלום החודשי הכולל של בני הזוג מעתה ואילך על סך של 3,550 ₪, תוך קיצור תקופת התשלומים עבור החייב. בכך ניתן לאזן בין שינוי הנסיבות לאור הולדת השלישיה לתכנית הפירעון המקורית שנקבעה.

בהתאם לכך נקבע שצו התשלומים שנקבע לחייב ע"ס של  3,000 ₪ יפחת לסך של 2,200 ₪ בחודש עד לסיום תוכנית הפירעון המקורית, כך שאם במקור היה אמור החייב להוסיף לקופה 165,000 ₪, כעת הוא יצטרך להוסיף רק עוד 123,000 ₪ בלבד.

ביחס לחייבת נקבע שבמקום 1,000 ₪ לחודש היא תשלם מעתה ואילך רק 750 ₪ לחודש, עד לסוף תוכנית הפירעון המקורית, דבר שאף הוא מביא להפחתה של ממש בסכום החוב.

קריאה נוספת: למי שייכים כספי החזר מס של פושט רגל?


תאריך:06/09/2022 10:50  מחבר: Bankruptcy Law
 
close